23 Mart 2010 Salı

Linux Mint

Merhabalar, sizlere linux tabanlı olan başka bir işletim sisteminden daha bahsetmek istiyorum: Linux Mint.


Linux Mint; Ubuntu ve Debian'ı temel alan Linux tabanlı bir işletim sistemidir. İrlanda kökenlidir. Ünlü bir ağ sayfası olan DistroWatch’ın sayfasında Linux Mint uzun zamandır en popüler Linux dağıtımları arasında ilk üçte yerini korumaktadır.

Ubuntu ve Debian'ın aksine içerisinde son kullanıcı için gereken bütün araçları barındırır. Ubuntu ABD yasaları gereği, Debian ise GNU felsefesi yüzünden codec, flash, mp3 çalıcı gibi uygulamaları içerisinde barındırmaz. İstenirse bu dağıtımlara da gerekli bileşenler yüklenebilir ancak dağıtımı ilk kez yükleyen kullanıcının bu konuda araştırma yapıp bazı temel Linux komutlarını öğrenmesi gerekmektedir. Linux Mint bu açığı kapatarak son kullanıcı için Pardus Linux dağıtımı gibi bir dağıtım hazırlamayı esas almıştır.

Linux Mint Ubuntu’tan yalnızca ufak bir kaç ayrıntı barındırmaktadır. Bunlar özellikle DVD, Mp3 veya DivX ayrıca çeşitli pluginler Adobe Flash ve Sun Java gibi kodlayıcı-kod çözücülerdir. Yeni sürümde (Helena) yeni bir konfigürasyon yazılımı ve SUSE Linux Enterprise Desktop’tan esinlenmiş olan başarılı yaratıcı bir Menü üzerinde çalışılmıştır. Ayrıca kablosuz bağlantı desteği için gerek olan NDI Swrapper yüklü olarak gelmektedir. Windows sistemleri ile aynı veya başka bilgisayarlar üzerinden iletişimi kolaylaştırmak için çeşitli yazılımlar ve yönergeler eklenmiştir. Teknik olarak Ubuntu’nun paket kaynaklarını bundan başka kendileri tarafından değişiklik içeren ek paketleri kullanmaktadır. Bu sayede Linux Mint kullanıcıları için Ubuntu’nun bütün yenilikleri aynı şekilde mevcuttur.

Linux Mint'in en farklı özelliklerinden biri tamamen yeni geliştirilmiş başlat menüsüdür. Özellikle menüdeki arama imkanı ve sıklıkla kullanılan yazılımların vurgulanması Microsoft Windows Vista'yı andırıyor. KDE sürümleri için de aynı durum söz konusu,harici olarak geliştirilmiş TastyMenu kullanılmakta.

Ayrıca Linux Mint bir çok dili desteklemektedir. Desteklenen diller dışında Linux Mint 6 dili tamamen desteklemektedir. Sistemin tamamı, içerisindeki bütün uygulamalar, özel araçlar, yardım dökümanları ve daha fazlası ilk önce bu 6 dile çevrilmektedir. Bu diller arasında Türkçe dil seçeneği de mevcuttur.


Bu işletim sistemini kurup incelediğimde Ubuntu tabanlı da olsa ubuntu'ya nazaran daha çok beğendiğimi söyleyebilirim, Vista görünümüne çok benzemekle beraber içerik olarak da dolu dolu bir işletim sistemi.

Kesinlikle denemelisiniz, tavsiye ediyorum. :)


Ücretsiz linux mint işletim sisteminin son sürümünü indirmek istiyorsanız aşağıdaki adrese tıklamanız yeterli. ;)

İndirin: Linux Mint 8 Helena

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder